Bokeh + objektivfunderingar

Och så var den tredje praktikveckan slut. Ja jag vet att det är två dagar kvar på själva veckan, men det räknas ändå. En vecka kvar, slutspurten. Ska göra mitt bästa så får vi se hur långt det når. =) Jag håller tummarna för att flygen får fortsätta lyfta nu. Det vore ju tråkigt ifall Misan inte kan komma ner hit på onsdag. Känns rätt stelt att ha återkopplingssamtalet via telefon. :P Själv skulle jag tycka att det vore skönt att slippa åka tåg hem. 15 timmar skulle det ta, men äsch, man e ju van. Älvsbyn - GBG = 17 timmar, sittnades ;) Dessutom sover man bort några timmar.

Jaja. IMORGON vill jag verkligen att det ska vara varmt och skönt under dagen med strålande sol.



Nämde begreppet bokeh i ett tidigare inlägg, eller gjorde jag det? Minns inte. Hur som helst, jag har blivit helt fascinerad, det är ju så snyggt! Jag vill ut och träna bokeh imorgon. Ni ser den suddiga bakgrunden, det är bokeh (japanskt ord för suddig ). I den här bilden antar en del objekt en form av cikrlar. Är förmålen jättelångt bort kan det bli supermånga små små cirklar. Det vill jag försöka fånga, men det är knepigt inne på hotellrummet ;P

Funderar också på vilket objektiv jag vill investera i längre fram. Har ett Canon EF 50mm/1.8 II, men hade inte lärt mig att min kamera (Canon 500D) inte är en fullformatskamera (bara de riktigt dyra är det). Därför måste man gångra brännvidden (50mm) med 1.6. 50x1.6 =80mm. Så det är egentligen ett 80mm objektiv jag har. Jag ångrar inte att jag köpte objektivet, men jag är glad att jag nu har läst på lite mer.

Så mitt nästa köp... vad blir det måntro? Just nu lutar det åt ett objektiv med vidvinkelzoom. Men mycket kan hända, och pengar måste sparas T_T . Dyra leksaker :D



Kommentarer
Postat av: Sara

åh vi har samma kamera! :) jag har inte haft min så länge så jag har inte lärt mig mycket alls. men har ett 18-50 och så ett 50-250 tror jag om jag minns rätt. du får gärna tipsa mer :) vad ska man ha för inställning för att kunna bokeh? :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback